Kimberleys: Turkey Creek naar Halls Creek

• We zijn in Turkey Creek, het is net rond het middag uur. De zon schijnt, het is heerlijk weer en we wachten op onze helikopter vlucht naar Bungle Bungle.
    Om een uur vertrekken we, er wordt ons gevraagd om geen enkel los onderdeel mee de helikopter in te nemen. Als ze wegwaaien kunnen ze in de bladen of staartwiek terecht komen en een crash tot gevolg hebben. In de helikopter is een stoel beschikbaar naast de piloot en drie achterin. Hans gaat voorin zitten, daar is geen deur en de veiligheidsgordel is het enige dat je tegenhoudt om niet naar buiten te vallen.

• Marion gaat achterin zitten waar schuiframen zitten waardoor ze vrij zicht naar buiten hebt. We vertrekken vanuit Turkey Creek naar het oosten en vliegen daarna kris-kras over de Bungle-Bungle Range. We vliegen op sommige plaats vlak boven de toppen van de apart gevormde heuvels en op andere plaatsen gaan we tot ruime 500m. De piloot laat ons de inslagkrater van een meteoriet zien. De Bungle Bungle Range is apart door zijn vorm, het is een zandsteen afzetting die 300 miljoen jaar geleden heel noord Australië heeft bedekt. De afzetting is nooit gedeformeerd en door de erosie zijn er mooie afgeronde toppen ontstaan en diepe canyons en het contrast met de horizontale afzettingen van het diverse gekleurde gesteente is schitterend. Bij de terugvlucht vliegen we over de Aboriginal nederzetting.
    Na de vlucht lopen we terug naar het kantoor om de spullen op te halen die we in bewaring hebben gegeven, we zien daar drie mensen zitten. Een man en twee vrouwen, dit blijken Nederlanders te zijn die ook een helikopter vlucht gaan maken.
    Wat zo verbazingwekkend is, is dat de Bungle Bungle pas in 1983 voor het eerst door een blanke is ontdekt. De Aboriginals kende het al tienduizende jaren.

Halls Creek

Bungle Bungle

• Hierna vertrekken we richting Halls Creek waar we een camping gaan opzoeken. Dit staat goed aangegeven en de camping ligt in Halls Creek tussen de huizen en een eind van de weg. Op de camping is een klein zwembad aanwezig waar we gebruik van maken. Terug bij de camper zien we een VW bus ingericht als camper met de drie Nederlanders van Turkey Creek. De camper is klein, het is net breed genoeg voor een tweepersoon matras in de lengte van de camper. Er blijft weinig ruimte over en we vragen ons af of ze met zijn drieën op de matras slapen.
    Het is de volgende morgen en we staan op een camping in Hallscreek. Het is er erg rustig en er zijn weinig andere kampeerders. We zien alleen het Volkswagen busje staan met de drie Nederlanders, een oudere vrouw en een jongere man en vrouw. De vorige avond hebben we nog lang genoten van een avond zonder muggen. Op diverse camperplaatsen staan lampen, spijtig genoeg niet bij de onze. De volgende morgen zijn we al net na zes uur wakker en we rijden om acht uur weg. Het begint al snel warmer te worden. We vullen de tank bij een van de benzinepompen, de prijs is Aus$1.25 per liter en is de hoogste prijs van deze reis. We hebben ook melk nodig en kopen dat bij een roadhouse, de winkel bij de camping en bij benzinepompen waren of uitverkocht of de melk was over de datum heen.