Pilbara: Tom Price naar Onslow

• De weg naar de kust is heel rustig en na een uur of twee zijn we terug op de North West Coastal Highway met het ons bekende nummer ONE. We zijn onderweg van Tom Price in de Kilbarra naar Onslow aan de kust van de Indische Oceaan, hier zijn we eerst een klein stukje richting Perth gegaan om te tanken bij het Nanutarra Roadhouse. Dan weer naar het noorden waar we de Highway one volgen tot aan de afslag naar Onslow.

• Nadat we deze afslag hebben genomen zien we onze eerste emoes (voorlopig nog steeds de laatste) en later nog een vader met jongen. Vlakbij de kust is het flink harder gaan waaien. In Onslow aangekomen volgen we de borden naar de camping en we komen uit bij camping Ocean View. Deze bevindt zich gelijk aan het strand waar het vol staat met mangrove bomen. De camping eigenaar vertelt dat de camping in het laatste regenseizoen bijna geheel is vernielt door een cycloon maar met trots laat hij weten dat het gelukt is om de grootste ravage op te ruimen voor dat het toeristenseizoen is begonnen. Alleen de bomen getuigen nog van de ravage.
    Er is voldoende plaats op de camping omdat het seizoen zo goed als over is. Het is hier een stuk beter vertoeven dan bij de Roadhouse, de thermometer gaf daar 39 graden Celsius aan. Voordat we beginnen met het eten klaar te maken gaan we eerst onder het genot van een glas Australische wijn genieten van het uitzicht en de koele zeewind.

Vader emoe met jongen op de vlakte rond Onslow

• Naast ons staan twee Australiërs met een camper en zoals zoveel Aussies, heel nieuwsgierig als ze een vreemde taal horen. Ze vragen of we wat bij ze komen drinken, we nemen ons glas mee en het eten moet maar even wachten. Het blijkt dat ze wel eens in Nederland zijn geweest en over de Afsluitdijk hebben gereden.
    Om half negen zijn we terug bij de camper, de temperatuur is flink gedaald en we besluiten binnen te gaan eten. De volgende morgen wachten we totdat de supermarkt in Onslow open gaat voordat we de camping verlaten. Rond half tien verlaten we uiteindelijk Onslow. We zien voor de verandering ook eens levende kangoeroes in het wild rondlopen. We rijden terug naar de highway 1 en tanken weer bij hetzelfde roadhouse als een dag eerder om vervolgens verder naar het zuiden te gaan rijden.

Vlakte rond Onslow met springende Roe

• We vervolgen de highway one verder richting Perth en nemen de afslag naar de Exmouth Gulf. Deze weg heet de Burkett Road, deze weg scheelt ons flink wat reistijd naar Exmouth. Anders hadden we eerst naar Minilya Roadhouse moeten rijden om vandaar de Minilya - Exmouth Road naar Exmouth te nemen. Met de Burkett Road komen we uiteindelijk op de Minilya - Exmouth road uit en gaan daar naar het noorden, richting Exmouth. Exmouth is niet bepaald een interessante stad, het heeft een vliegveld zoals zoveel Australische plaatsen, verder heeft het een haven. Exmouth is van oorsprong een stad voor het United States Naval Communication Station en aan het einde van de zeventiger jaren van de vorige eeuw woonden hier het US Air Force personeel voor het Learmonth Solar Observatory.