Kimberleys: Derby naar Broome

• Derby is van oorsprong een vee overslag station gelegen aan de King Sound. Er is niets te beleven en de camping is weinig meer dan een parkeerplaats bij een kruispunt van wegen. In Derby hebben we wat rondgelopen, het weer is uitstekend en jammer genoeg is er geen zwembad aanwezig. De volgende morgen zijn we om acht uur weggereden en na tanken en de nodige controle van de camper rijden we naar de prison tree, een grote dikke boab tree. Volgens verhalen gebruikten de lokale politie de dikke holle boab tree als nachtelijke opsluitplaats voor gevangenen. Bij de prison tree is een grote bolvormige termietenheuvel. De heuvel is op een aantal plaatsen beschadigd en geeft ons daardoor goede informatie hoe termieten schade herstellen. Schitterend gezicht.

• Bij de boab tree komen we de Nederlanders weer tegen en horen we hun verhaal. Ze zijn beide skileraren en werken zowel in Australië als in Europa. Tussen door rijden ze vaak rond in Australië, deze keer hadden ze zijn moeder meegenomen. Omdat dit toch wat problemen gaf heeft zij vanuit Derby de bus naar Broom genomen en vandaar het vliegtuig naar Perth. Met zijn tweeën hebben ze een 4x4 voor twee dagen gehuurd en zijn daarmee onder meer naar het Tunnel Creek Nat park gegaan. Ze zijn van plan om richting Perth te gaan en we gaan ze daarom nog wel een aantal keren tegenkomen.

Broome

De afstand van Derby naar Broome, de parel aan de Indische Oceaan is maar 179 km en we verwachten dat we hier voor de middag aankomen. In Broome gaan we eerst naar het centrum en zoeken de Tourist Information op om na te gaan wat er zoal te doen is in Broome. Broome is van oorsprong een parelduikerslocatie.

• inkijk in termietennest bij Prison Tree, Derby

Inkijk in termietennest bij Prison Tree, Derby

• In het begin dwong men jeugdige Aboriginals om naar parels te duiken. De kinderen werden ontvoerd en misbruikt. Vele overleefden dit niet maar niemand had daar enige problemen mee. In Australië zijn Aboriginals tot in de zestiger jaren van de 20ste eeuw niet als mensen beschouwd. Later kwamen er parelduikers uit Japan, China en de Filipijnen. Tegenwoordig worden er nog steeds naar parels gezocht in de omgeving van Broome, dat zie je dan ook terug in de juwelierswinkels.
    Na ons bezoek aan de Tourist Information hebben we de winkels bezocht. In een winkel met Aboriginal spullen (made in China) hebben we flink onze slag geslagen. Hierna zijn we op zoek gegaan naar een camping aan Cable Beach. We krijgen een plek toegewezen, deze bevalt ons niet en vragen om een andere. Het is nog vrij vroeg in de middag en we zijn wezen afkoelen in de Indische Oceaan. Het water heeft een temperatuur van 28 graden celsius. Het strand is heel breed en bestaat uit wit fijn zand. Na het zwemmen zijn we eerst gaan douchen en daarna terug gegaan naar het strand om te genieten van de zonsondergang. Je zit hier dicht bij de evenaar en de zon gaat snel onder. We gaan op tijd naar bed omdat we de volgende dag vroeg willen vertrekken voor de ruim 700km oversteek van de Great Sandy dessert naar Port Hedland.